Puste2 MENU
 | 
            W miniony piątek (18 czerwca 2021 roku) udało się przeprowadzić stacjonarne spotkanie rady parafialnej w sali spotkań na plebanii. Na uwagę zasługiwała wysoka frekwencja uczestników po blisko półtorarocznej przerwie wywołanej stanem pandemii. W spotkaniu uczestniczyło dwudziestu spośród dwudziestu siedmiu członków, sześciu usprawiedliwiło wcześniej swą nieobecność, jeden jej nie usprawiedliwił. 
             Zgromadzonym towarzyszyła radość wewnętrzna, pozwalająca uchwycić dobro zawarte w trudnym okresie czasu, który przeżyliśmy i z nadzieją spojrzeć w przyszłość. Radość obecną w secach zgromadzonych pochwalił puentując spotkanie p. prof. Kazimierz Korus. Zachęcamy do zapoznania z treścią sprawozdania spotkania


Skład Duszpasterskiej Rady Parafialnej II kadencji na lata 2022-2025 przedstawia się następująco:


 
       A. CZŁONKOWIE Z URZĘDU
 
A.1. ks. Zbigniew ZIĘBA, proboszcz parafii, przewodniczący rady parafialnej (od 2019 r.)
A.2. ks. Kacper NAWROT, wikariusz Parafii (od 2019 roku)
A.3. ks. Tomasz SKOTNICZNY, wikariusz parafii (od 2021 roku)
A.4. s. Aleksandra STANISŁAWSKA, Misjonarka Szkoły (MdS) (od 2019 roku)
A.5. p. Karolina TABOR, mężatka, katechetka w SP nr 153 (od 2019 roku)
A.6. p. Agnieszka ŁYSIŃSKA, mężatka, katechetka w XVIII LO oraz w przedszkolach nr 38 i 137 (od 2019 roku)

       B. CZŁONKOWIE WSKAZANI PRZEZ OGÓŁ WIERNYCH LUB PRZEZ PROBOSZCZA WOBEC BRAKU ZAINTERESOWANIA WIERNYCH PROCEDURĄ WSKAZANIA KANDYDATÓW

B.7. p. Paweł TUREK, żonaty, wybór parafian z rejonu I: ul. AK 77, 79, 85, 87 (od 2019 roku)
B.8. p. Szymon NIKIEL, kawaler, wskazanie proboszcza z rejonu II: ul. AK 81 i 83 (od 2019 roku)
B.9. Wioletta KUŚ, mężatka, wskazanie proboszcza z rejonu III, ul. AK 89, 93, 97 (od 2019 roku)
B.10. Marta RÓG, mężatka, wybór parafian z rejonu IV: Balicka 12 a,b,c, 14 b (od 2019 roku)
B.11. Violetta SZOPA-TOMCZYK, mężatka, reprezentująca Kręgi Domowego Kościoła i PanaMa Chór, wybór parafian z rejonu V, ul. Jabłonkowska 17 i 19 (od 2019 roku)
B.12. i 13. pp. Ewa i Tomasz STACHUROWIE, małżeństwo, związani z Bożym Młynem, wybór parafian z rejonu VI, ul. Na Błonie 3, 3a, 3b (od 2019 roku)
vacat w rejonie VII, obejmującym bloki przy ul. Na Błonie 3c, 9, 11.­­
B.14. p. Maria SAGAN, wdowa, wskazanie proboszcza z rejonu VIII, ul. Na Błonie 9a, mieszkania 9a 1-195 (od roku 2022)
B.15. p. prof. Kazimierz KORUS, żonaty, wskazanie proboszcza z rejonu IX, ul. Na Błonie 9a, mieszkania 196-421 (od roku 2019)
B.16. p. Anna GLAJCAR, wdowa, reprezentująca Zespół Charytatywny, wybór parafian z rejonu X, ul. Na Błonie 11a,d 13, 13a (od roku 2019)
B.17. p. Barbara PŁAZIŃSKA-KARBOWIAK, mężatka, pracownica kancelarii, wskazanie proboszcza z rejonu XI, ul. Na Błonie 13b, 15, 15a (od roku 2019)
B.18. p. Łukasz PIEKLIK, kawaler, wskazanie proboszcza z rejonu XII, ul. Wiedeńska (od roku 2019)
B.19. Mateusz BAŚ, żonaty, wskazanie proboszcza z rejonu XIII, wszystkie ulice domów jednorodzinnych poza ulicą Wiedeńską (od roku 2022)

            C. CZŁONKOWIE NOMINOWANI PRZEZ PROBOSZCZA
 
C.20. P. Andrzej GARBIEŃ, kawaler, organista (od roku 2019)
C.21. p. Edward ŚLIWIŃSKI, wdowiec, kościelny (od roku 2019)
C.22. p. Magdalena TYBLEWSKA-KOLCZYŃSKA, mężatka, skarbnik Parafialnego Zespołu Charytatywnego (od roku 2022)
C.23. p. Wojciech KURZYŃSKI, żonaty, koordynator diecezjalny świecki Katolickiej Odnowy w Duchu Świętym, nadzwyczajny szafarz Eucharystii, kościelny (od roku 2022)
C.24. p. Stanisław GIL, żonaty, zelator męskiej róży różańcowej (od roku 2019)
C.25. p. Piotr UCHAŃSKI, żonaty, diecezjalny koordynator Duchowej Adopcji Dziecka Poczętego (od roku 2019)

1. Duszpasterska Rada Parafialna rozwija i pogłębia życie religijne parafii przez współpracę duchowieństwa i katolików świeckich.

2. Rada winna w miarę możności reprezentować całą parafię według wieku, zawodu, terenu.

3. Ilość członków Rady ma być dostosowana do wielkości parafii, nie powinna jednak przekraczać liczby 30 osób. Większość Rady z zasady mają stanowić świeccy.

4. W skład Rady wchodzą:

A. z urzędu:
a) w parafiach do dziesięciu tysięcy kapłani pracujący przy kościele parafialnym i osoby prowadzące katechezę w parafii, w przypadku parafii większych wybrani przez nich reprezentanci w liczbie pięciu osób, w tym dwóch kapłanów;
b) rektorzy kościołów i kaplic położonych na terenie parafii;
c) przedstawicielki zakonów żeńskich zatrudnione w duszpasterstwie na terenie parafii, wyznaczone przez przełożoną w porozumieniu z proboszczem.

B. z nominacji proboszcza l/3 składu Rady, po konsultacji z innymi duszpasterzami.

C. z wyborów dokonanych przez ogół parafian: połowa składu Rady.

5. Spotkania Rady odbywają się zasadniczo raz na kwartał, z wyjątkiem okresu wakacyjnego, w terminie wyznaczonym przez proboszcza. Przewodniczy im osobiście proboszcz lub wyznaczony przez niego zastępca.

6. Księga protokołów spotkań Rady podlega wizytacji dziekańskiej.

7. Spośród członków Rady można wybrać większością głosów kilka osób, do których będzie należało przygotowanie spotkań i projektowanie programu pracy. Każdy członek Rady może wnieść pod obrady temat, jaki uważa za godny dyskusji. W miarę potrzeby Rada może pracować w sekcjach.

8. Głos Rady ma charakter doradczy, a opinię swą Rada wyraża kolegialnie. Decyzję podejmuje proboszcz, biorąc pod uwagę normy prawa powszechnego i partykularnego oraz zdanie Rady i wszystkie okoliczności mające wpływ na celowość i skuteczność działania duszpasterskiego. Jeżeli w decyzji proboszcz odstępuje od zdania większości członków Rady, winien podać racje swego postępowania.

9. Rada jest instytucją stałą, ale kadencja jej członków trwa trzy lata, przy czym nowy proboszcz ma prawo zmienić skład Rady. Postępowanie członka Rady budzące publiczne zgorszenie, a także trzykrotna nieusprawiedliwiona nieobecność na spotkaniach Rady powoduje pozbawienie członkostwa po uprzedniej konsultacji z Radą. Istnieje możliwość powołania w razie potrzeby nowych członków Rady, zawsze jednak zgodnie z postanowieniem zawartym w punkcie 4 niniejszego statutu.

10. Proboszcz jest zobowiązany informować wspólnotę parafialną o zamierzonych spotkaniach Rady oraz o ich przebiegu i ustaleniach duszpasterskich.




Kraków, 7 grudnia 1995 r.                                                                 + Franciszek kard. Macharski  
                                                                                                                              ks. Jan Dyduch — Kanclerz

__________________

Opublikowano za: Notificationes e Curia Metropolitana Cracoviensi nr 10-12/1995

Podkategorie


      

Protokół z inauguracyjnego spotkania Duszpasterskiej Rady Parafialnej
pierwszej kadencji
w parafii św. Jana Kantego w Krakowie


    1. Czas i miejsce spotkania

   Spotkanie odbyło się w piątek, 10 maja 2019 roku o godzinie 19.30 w jadalni-sali spotkań na plebanii. Uczestniczyło w nim 26 członków Rady, dwóch nieobecnych usprawiedliwiło swą nieobecność.

    2. Inicjum obrad

   Obradujący rozpoczęli historyczne, pierwsze spotkanie Rady od modlitwy do patrona Parafii, św. Jana Kantego, którą poprowadził ks. prałat Jan Franczak, pierwszy proboszcz parafii i budowniczy kościoła św. Jana Kantego. Honorowy Członek Rady po modlitwie wyraził nadzieję na pożytek pracy Rady dla dobra parafii, zapewnił o modlitwie w tej intencji i pobłogosławił zgromadzonym. Proboszcz podziękował ks. Prałatowi za kierowanie życiem duchowym, duszpasterskim i gospodarczym parafii, które sprawiło, iż nowo powstała Rada może służyć sprawnie działającej parafii. 
   Po modlitwie wszyscy obecni mieli możliwość kilkuzdaniowej autoprezentacji. Jedynie w dwóch przypadkach przekroczono czas świadectwa, co zgromadzeni przyjęli cierpliwie i ze zrozumieniem.

    3. Wolne wnioski uczestników spotkania
 
    Następnie proboszcz zaznaczył, że w terminie poprzedzającym spotkanie, który wyznaczył dla członków Rady nie wpłynęły żadne propozycje tematów do poruszenia na forum Rady. Dalej, spodziewając się, że jednak dyskusja jest wskazana i oczekiwana oddał głos zgromadzonym.
 
    a. z troską o słabo słyszących

   P. Wioletta Szopa-Tomczyk powołując się na apel starszych zaproponowała ustawienie w kościele górnym konfesjonałów dźwiękoszczelnych, które zwiększyłyby komfort spowiedzi dla samych penitentów, spowiedników i poprawiły jakość udziału w liturgii tym, którym przeszkadza głośna spowiedź. Proboszcz odpowiadając stwierdził, że spotkał się już z taką propozycją i długofalowo bierze ją pod uwagę, choć jednocześnie chciałby, aby konfesjonały wpisywały się swą stylistyką i kolorystyką, jak również materiałem, z którego miałyby być wykonane, w kompleksowy projekt wystroju wnętrza kościoła górnego, który jeszcze nie powstał. Nie byłoby wskazane wprowadzać nowego, przypadkowego, kosztownego wyposażenia kościoła, które potem po powstaniu projektu należałoby zmienić. Proboszcz zaznaczył również, że jeśli mówimy o starszych parafianach - byłby skłonny konsultować z artystą, który przygotował i realizuje projekt wystroju kaplicy zaprojektowanie dźwiękoszczelnego konfesjonału w pierwszej kolejności do dolnego kościoła. Parafianie przychodzą na Mszę św. również w dni powszednie. Spowiednicy i penitenci mają wtedy więcej czasu. Wykonanie takiego konfesjonału w pierwszej kolejności dla dolnej kaplicy wydaje bardziej uzasadnione, bardziej logiczne.
      Szukano także z troską rozwiązania kompromisowego w rodzaju przeniesienia istniejących konfesjonałów, lub przynajmniej jednego na lewą (zachodnią) stronę kościoła, czyli w rejon wzdłużnych witraży (p. Edward Śliwiński) lub wyznaczenia ustronnego pomieszczenia dla spowiedzi słabo słyszących (p. Ewa Stachura) czy wreszcie spowiedzi en face (twarzą w twarz), czyli praktyki którą stosuje się we Włoszech, zwłaszcza z myślą o słabo słyszących (s. Aleksandra Stanisławska)

     b. w nawiązaniu do działalności Bożego Młyna

     P. Szopa-Tomczyk zasygnalizowała też pogarszający się stan techniczny pierwotnej kaplicy, w którym to budynku funkcjonuje obecnie Boży Młyn. Proboszcz przypomniał, że nie należy być zdziwionym pogarszającym się stanem technicznym budynku, ponieważ przed podpisaniem umowy z biorącymi obiekt w użyczenie (2,5 roku temu) przedstawił Młynarzom zalecenia ekspertyzy budowlanej, sugerującej rozebranie budynku. Proboszcz zaznaczył również, że przy aktualnych wydatkach związanych z priorytetowymi inwestycjami w kościele górnym, dolnym i kompleksie salek parafia nie jest w stanie wygospodarować środków na gruntowny remont pierwotnej kaplicy. Proboszcz odniósł się do propozycji p. Karoliny Tabor, by ogłosić składkę w parafii na remont budynku w którym działa Boży Młyn. Jednorazowa składka, pomimo łaskawości wiernych nie pokryje kosztów gruntownego remontu, a wiele składek na kolejny cel, którym zainteresowana jest mniejsza część parafian mogłoby zniechęcić wiernych do udziału w którejkolwiek składce.
      Wobec tego zgromadzeni zgodzili się, że należy poświęcić czas dzielący nas od kolejnego spotkania (spotkanie planowane na koniec września br.) na refleksję nt. zasadności działania Bożego Młyna i rozpoznanie w celu znalezienia sponsora, który sfinansowałby prace remontowe. P. Tomasz Stachura zwrócił uwagę na opinię znanych mu osób o większym zainteresowaniu parafią właśnie przez pośrednictwo korzystania z działalności Bożego Młyna. Proboszcz uznał ten tok rozumowania, choć prosił zgromadzonych o miarę w oku i dostrzeżenie proporcji (kilkadziesiąt osób korzystających z działalności Młynarzy i kilka tysięcy osób korzystających z posługi duchowej i liturgicznej w kościele w trakcie, jak i przed rozpoczęciem działalności Bożego Młyna)
      Jeszcze w nawiązaniu do działalności Młynarzy. P. Ewa Stachura prosiła w imieniu Młynarzy o opiekę duchową nad Bożym Młynem któregoś z księży pracujących w parafii. Proboszcz podkreślił, że współpracuje z dwoma wikariuszami zatrudnionymi w parafii w wymiarze 1/2 etatu, którym przybywa zajęć pozaparafialnych  i z jednym wikarym zatrudnionym na pełny etat, który dotychczas opiekuje się w parafii czterema grupami parafialnymi, więc trudno mu dokładać obowiązków. Proboszcz zaproponował doraźną pomoc ze swej strony w wypadku palących potrzeb Młynarzy. 

      c. szczegóły liturgiczne

       P. Tomasz Kralka powołując się na zwyczaje stosowane w różnych parafiach proponował wspólne odmawianie Modlitwy do św. Michała Archanioła przed błogosławieństwem. Proboszcz zaznaczył, że taka możliwość istnieje, że omówiono ją w zespole duszpasterzy (każdy zna zasadę dowolności wykorzystania modlitwy podczas mszalnej akcji liturgicznej), choć trzeba być ostrożnym we wprowadzaniu modlitwy, bo odwołanie do wstawiennictwa Aniołów zawarte jest w treści Mszy św. (pierwsza formuła aktu pokutnego, czy zakończenie prefacji i nie ma konieczności powielać tych odwołań) Nie bez znaczenia jest również i to, by nie przedłużać obrzędów zakończenia Mszy św.
 P. Stanisław Gil prosił o lżejszy, mniej sztywny baldachim. Wyraził się, że są na to skuteczne sposoby. Proboszcz postanowił konsultować temat z wnioskodawcą w celu znalezienia sugerowanego rozwiązania, lub wybrać młodszych mężczyzn do noszenia baldachimu. P. Stanisław zadbał również o to, by do protokołu spotkania włączyć zainteresowanie członków Rady ostatnimi przypadkami profanacji krzyża i profanacji reprodukcji Jasnogórskiej Ikony.

      d. aktywność członków Rady w obrębie parafii

       P. Tomasz Kralka zaproponował zebranie podpisów parafian przeciw seksualizacji dzieci i młodzieży. Prosił o nagłośnienie akcji wśród parafian. P. Szymon Nikiel wyraził potrzebę ostrożności przy podejmowaniu tego rodzaju akcji, zwłaszcza jeśli chodzi o zachowanie rozporządzenia o ochronie danych osobowych. Proboszcz podkreślił, że po spełnieniu wszystkich wymogów związanych z przeprowadzeniem takiej akcji jest gotów włączyć zachętę do podpisów do ogłoszeń duszpasterskich.
 
      e. zainteresowanie członków rady kompetencjami gremium
 
        P. Piotr Koprowski zapytał o zakres kompetencji członka Duszpasterskiej Rady Parafialnej. Proboszcz przypomniał jemu i wszystkim zgromadzonym, że tę kwestię reguluje Statut Duszpasterskiej Rady Parafialnej Archidiecezji Krakowskiej, który na stronie internetowej parafii jest opublikowany od kilku tygodni, a w gablotach parafialnych od tygodnia.
        Wiemy w oparciu o statut do kiedy zostaliśmy powołani. Na trzyletnią kadencję, czyli do roku 2022. Odstępstwo od tej zasady może stanowić zmiana proboszcza parafii (nowo mianowany proboszcz ma prawo odwołać istniejącą radę i powołać nową), postępowanie członka Rady budzące publiczne zgorszenie, lub trzykrotna nieusprawiedliwiona nieobecność członka Rady (oba wypadki mogą grozić pozbawieniem członkostwa w Radzie) - p.9.
       Wiemy też w oparciu o statut po co jesteśmy powołani. Po to, żeby dać przykład współpracy duchownych i świeckich i żeby mieć wpływ na pogłębianie życia religijnego wiernych -p. 1. Także po to by kolegialnie (jednogłośnie, lub w wyniku głosowania) wyrazić swoją opinię, doradzić proboszczowi przed podjęciem przez niego decyzji w kwestiach dotyczących życia parafialnego - p. 8.
       Wiemy wreszcie w jaki sposób będziemy pracować. Zwyczajne spotkania Rady będą się odbywać raz na kwartał - p. 5. Będą protokołowane - p. 6 - i upubliczniane za pośrednictwem strony internetowej. Mamy też możliwość uzasadnionego i przegłosowanego utajnienia części lub całości spotkania. Oczekujemy na propozycje tematów do przedyskutowania wnoszone przez członków Rady w czasie pomiędzy spotkaniami - p. 7.
 P. Wioletta Szopa Tomczyk zaproponowała stworzenie rodzaju stałej komunikacji pomiędzy członkami rady, forum dyskusyjnego. Zgromadzeni wyrażą swą opinię o tym pomyśle na najbliższym spotkaniu.
       P. Marta Róg przewidując zainteresowanie członków Rady i wiernych finansami parafii zapytała, czy Rada będzie mała kompetencje dotyczące celów dystrybucji pieniędzy parafialnych. Proboszcz przypomniał, że wszyscy wierni otrzymują informację o wydatkowaniu pieniędzy parafialnych przy końcu roku kalendarzowego i przy końcu miesiąca. Jeśli okaże się to uzasadnione - proboszcz jest gotów przekazać członkom Rady bardziej szczegółowe informacje. Gdyby doszło do potrzeby głosowania nt. wydatkowania pieniędzy proboszcz zagwarantował sobie prawo wyrażenia opinii o takim wydatkowaniu przed głosowaniem, żeby uniknąć sytuacji dopuszczalnej w myśl statutu - p.8. - ale jednak podważającej wzajemne zaufanie, w której proboszcz byłby zmuszony postąpić wbrew kolegialnej decyzji rady - którą wcześniej sam powołał.
 
        Spotkanie zakończono odśpiewaniem Apelu Jasnogórskiego.